close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

סיכום פיננסי: הקשר בין זהב לצניחת הכלכלה הסינית

מערכת שורשכג אלול, תשעה07/09/2015

המשק הסיני בצרות- הממשלה גורמת לפיחות בניסיון לעודד ייצוא סיני, התעשייה הסינית מורידה הילוך, שווקי העולם מזדעזעים, המשקיעים מבוהלים- וקונים זהב

תגיות:
השבועות האחרונים לא היה קלים לבורסות העולמיות, למרות התיקונים שהורגשו בשבוע האחרון. הנפילות החדות בבורסה בניו יורק ובאירופה הורגשו היטב
גם כאן, ולאחריהן מגמת תיקון שעדיין לא ברור היכן תתיצב.

ההשפעה הסינית על שווקים העולמיים
 הנפילה בשוק הסיני עלולה להשפיע על שווקי העולם. ייתכן כי מדובר בהשפעה נקודתית בלבד ולו בגלל שמדובר בממשלה  בעלת כח רב שכבר הוכיחה בעבר את נחישותה בטיפול במשברים פיננסים בדרכים יצירתיות, ומצד שני ייתכן כי פחדי המשקיעים יגרמו לגלי תהודה שיהדהדו מעבר למשבר הנוכחי ויגלשו לא רק לשווקים סמוכים אלא גם ישפיעו וימוטטו את הכלכלה העולמית. התחזית המקובלת כיום היא שהשוק העולמי לא יסבול מהתמוטטות כוללת עקב המשבר בסין.

גם אם הנפילות הסיניות לא ימשכו, קשה לדעת איך יגיבו שווקי העולם והקונים. האמון בדיווחים הסיניים אינו רב והקונים מגיבים בחששות גם לבשורות חיוביות.

אז מה קורה בסין?
הממשלה הסינית ביצעה פיחות יזום של היואן הסיני ושערו נחלש לעומת הדולר האמריקאי. ממשלת סין אמנם הודיעה כי מדובר בהתאמה חד פעמית ולא בתהליך מתמשך של פיחות היואן, אך כיוון שעדיין קיימת האטה בכלכלת סין, המשקיעים עדיין חוששים מפני מהלכים דומים בעתיד.

חשש נוסף הקיים בכלכלה הסינית הוא כי הירידה החדה בשוק המניות הסיני תוביל גם לירידה בצריכה הפרטית. הצמיחה הסינית שעמדה בשנים האחרונות על 1.6% - 2.3% לרבעון הואטה, וברבעון האחרון היא עמדה על 1.5%.

בשבוע האחרון הממשלה הסינית עשתה מהלכים רבים במטרה להרגיע את השווקים העולמיים. היא העלתה את הריבית על היואן ב- 0.25%, הבנק המרכזי הזרים הלוואה קצרת טווח לבנקים בסך 30 מיליארד יואן, והממשלה מכרה אג"ח ממשל אמריקאי בסכום של כ- 100 מיליארד דולר.

מחירי הנפט והסחורות
מחירי הנפט ממשיכים לצנוח והגיעו לראשונה מאז 2009 למחירים של מתחת ל- 40$ לחבית. גם מחיר הסחורות השנה ירד, דבר המעיד אף הוא על ההאטה בכלכלה העולמית ובפרט ההאטה בכלכלה הסינית. מדד בלומברג שר ירד השנה בכ־30% וגם מחירי המתכות היקרות צנחו השנה. מחיר הנחושת ירד בכ- 28%, הבדיל ב- 30% והניקל ב- 44%. למרות הצניחה גם במחירי הזהב בשנה האחרונה, דווקא בסוף השבוע היו עליות חדות במחיר הזהב אחרי רכישות מסיביות מצד משקיעים שראו בזהב מפלט לכסף.

גילוי הגז במצריים
בשוק המקומי, קיימת השפעה ניכרת של גילוי מאגר הגז הטבעי במצריים המעמיד בסימן שאלה את הרכישה העתידית של גז מישראל. בעקבות האמירות המצריות כי כבר בשנת 2020 מצרים תספיק את יבוא הגז, השבוע הורגשו נפילות חדות במניות הגז והנפט בבורסה התל אביבית. קיימת תנודתיות גדולה במחירי מניות אלו, בעיקר בשל הדיון במתווה בכנסת ביום רביעי.

הריבית בארה"ב
השפעה ניכרת על מצב הבורסה מגיעה גם מכיוון הפד שאמור לקבוע את הריבית האמריקאית ב -17 לחודש. למרות מדדים חיוביים שפורסמו כגון ירידות אחוז האבטלה, המדדים השליליים של מספר המשרות המוצאות השפיעו יותר על הלך הרוח בבורסה האמריקאית. השבוע הבורסה סגורה יום נוסף לרגל הלייבור דיי, כך שהמסחר צפוי להיות דליל. המדדים שפורסמו נותנים בכל זאת מקום להנחה כי בארה"ב ממשיכה מגמת התאוששות השוק, דבר שיכול להצביע על עליית אפשרית בריבית.

אז מה צפוי לנו השבוע בבורסת תל אביב?
הירידות החדות הורגשו גם בבורסה התל אביבית ובאו לידי ביטוי גם בפדיונות גדולים מקרנות מנייתיות בעיקר.  הריבית נשארה ללא שינוי. מדד תל אביב 25 ירד בשיעור 5.81% כאשר את הירידות מובילות חברות הדלק "דלק קידוחים" ו"אבנר". מדד תל אביב 75 ירד ב-4%

בקרוב הבורסה הישראלית נכנסת לתקופת החגים, תקופה פעילה מבחינת השווקים העולמית ואיטית כאן. מה שיורגש בעולם יגיע גם אלינו, אולי רק באיחור אופנתי של שבועיים שלושה.

מקורות:
בית ההשקעות תמיר פישמן
גלובס פיננסים
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה